Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.


Tämä sivusto on keskeneräinen, ja niin sanotussa alfa-testausvaiheessa.

Sivuilla olevia tekstejä, kuvia ja muuta sisältöä tullaan muokkaamaan sitä mukaa kun sivuston kehitystyö etenee.

Palautetta ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan - paras paikka kommentoinnille ja keskustelulle on tämän sivuston oma foorumi.

Tykkää & kerro kavereillekin

Laitetietoutta: Rainbow

HUSS Rainbow. © HuvipuistokeidasHUSS Rainbow. © Huvipuistokeidas

Rainbow on saksalaisen HUSS-yhtiön kehittämä laite, jota valmistettiin vuosina 1983-2000. Rainbow'n toimintaperiaate on se, että kyydissä olijat istuvat levymäiseen gondoliin, joka on kiinnitetty tukivarteen. Tukivarsi pyörii sivuttaissuunnassa tehden 360 asteen kierroksia. Tasausmekanismi pitää gondolin koko ajan vaakatasossa. Laite voidaan pysäyttää korkeimpaan lakipisteeseen maisemien katselemiseksi, laitteen penkit on myös nousevasti rakennettu, joten periaatteessa jokaiselta penkiltä pitäisi olla mahdollista nähdä muutakin kuin edessä olevan penkkirivin selkämys. Gondolin tullessa alaspäin lakipisteestä voi kyydissä kokea myös hetkellisen vapaapudotuksen tunteen, joka ei kuitenkaan samanaikaisen sivuttaisen liikkeen takia ole yhtä helposti havaittavissa kuin tornilaitteissa.

Rainbow'lle tyypillinen piirre on sen naukuva moottoriääni ja levymäisen gondolin ilmanvastuksesta johtuva suhahdus. Rainbow'n äänet ovat helpoimmin tunnistettavien laiteäänten joukossa, ja huvipuistoharrastajat pitävät pääsääntöisesti Rainbow'n ääniä tunnelmallisina.

Rainbow'ssa on käytetty joitakin paria vuotta ajallisesti vanhemman Ranger-laitetyypin tekniikoita, joista yksi on laitteen moottori. Rangerin ja Rainbow'n äänet ovatkin jossain määrin samankaltaisia tästä syystä. Rangerin toimintaperiaate on kuitenkin täysin erilainen kuin Rainbow'n. Rangerissä gondoli on kiinteässä, liikkumattomassa asennossa varteen nähden, ja laite kääntää lakipisteessä ollessaan kyydissä olijat ylösalaisin.

Rainbow on oletuksena teemoitettu sateenkaareksi, tosin muitakin variaatioita on, esimerkkinä uudisraivaajatyyliset vankkurit. Alkuperäinen teemoitus on helposti tunnistettavissa myös tukivarren keskikohtaan kiinnitetystä aurinkonaamasta.

Teknisiltä tiedoiltaan Rainbow'sta voi lyhyesti todeta, että sitä on saatavana sekä kiinteänä puistomallina että liikuteltavana tivolimallina. Korkeus lakipisteessä on noin 20 metriä. Mikäli istumajärjestelyihin ei ole tehty muutoksia, kyytiin mahtuu 36 ihmistä, jotka istuvat kolmessa peräkkäisessä rivissä. Penkit ovat kahdenistuttavia, eli jokaisen kahden paikan jälkeen on keskikaide, jonka jälkeen on taas kaksi istumapaikkaa. Laitteessa on automaattisesti alaslaskeutuvat turvapuomit, ja yhdelle kahdenistuttavalle penkille laskeutuu oma puominsa sekä oikean- että vasemmanpuolen paikalle.

Joissakin laiteyksilöissä saattaa olla jälkiasennettuja penkkiratkaisuja, kuten jalkojen väliin sijoitettu liukueste, joka estää alaspäin tultaessa liikkumisen sivusuunnassa tai turvavyö, joka estää penkistä nousun ajon aikana.

Rainbow oli laitetyyppinä kohtalaisen yleinen aina vuoteen 2008 asti, jolloin Ruotsissa Göteborgin Liseberg-puistossa tapahtui vakava Rainbow-onnettomuus. 17.06.2008 Lisebergin Rainbow'n gondolin tasausmekanismi petti, jonka seuraksena normaalisti maan pinnan suuntainen gondoli kääntyi vinoon ja laitteen liikkuessa iskeytyi voimakkaasti maahan. Vaikka onnettomuudessa ei tiettävästi kukaan loukkaantunut pysyvästi, osoitti onnettomuus Rainbow'ssa piilevän potentiaalisen vaaratekijän.

Lisebergin Rainbow onnettomuuden jälkeen. Wikimedia CommonsLisebergin Rainbow onnettomuuden jälkeen. Wikimedia Commons

Tasausmekanismi sijaitsee tukivarren sisällä eikä sitä pääse tarkastelemaan ilman laitteen purkamista. Laitteen käytössä on siis luotettava määräaikaishuoltojen toimivuuteen. Välittömästi onnettomuuden jälkeen monet Rainbow-laitteet suljettiin tilapäisesti tapauksen selvittämisen ja jälkitoimenpiteiden ajaksi. Kun kävi ilmi, että samanlaista onnettomuutta ei laitteen rakenteen vuoksi voi missään olosuhteissa aukottomasti estää, monet huvipuistot siirsivät laitteet varastoon odottamaan mahdollista rakenteellista uudelleen suunnittelua. Koska tällaista ei jo tuotannosta poistetulle laitteelle tullut, päätyivät monet huvipuistot romuttamaan niiden Rainbow-laitteet ja hankkimaan jotain uutta tilalle.

HUSSin Rainbow-laitteita on romutusaallosta huolimatta vielä jäljellä muutamassa huvipuistossa maailmalla sekä joissakin kiertävissä tivoleissa. HUSS on tuonut joitakin legendaarisia laitteita uudistettuina malleina tuotantoon viime aikoina, mutta Rainbow ei ole ollut näiden joukossa, ainakaan toistaiseksi.

HUSSin Rainbow'ta jossain määrin vastaavia muiden valmistajien laitteita on esimerkiksi jo toimintansa lopettaneen Weberin 1001 Nacht, jossa yhtäläistä Rainbow'n kanssa on gondolin kiinnitys tukivarteen ja tukivarren liike. Erona taas on se, että laitteessa istutaan kuten lentävissä matoissa, eli kasvot pyörimisuuntaan nähden, ei tukivarresta ulospäin. A.R.M.:n Ali Baba on toimintaperiaatteeltaan samanlainen Rainbow'n kanssa, erona on tukivarren liikeradan suuruus sekä selkeästi erottuvana tekinäjä kapasiteetti - Ali Babassa on kaksi penkkiriviä, joihin mahtuu 22 ihmistä ja jokainen penkki on yhdelle hengelle. Sartorin Twister on samanlainen kuin Ali Baba.

1001 Nacht. Wikimedia Commons, Frank Vincentz1001 Nacht. Wikimedia Commons, Frank Vincentz

Ali Baba. Wikimedia Commons, Michael RiveraAli Baba. Wikimedia Commons, Michael Rivera

Suomessa on ollut yksi Rainbow, joka oli Linnanmäellä. Vuonna 1984 uutuutena käyttöön otettu laite oli puistossa aina vuoteen 2009 asti, jolloin siinä vaiheessa Sateenkaari-nimellä kulkenut laite poistettiin Lisebergin onnettomuuden jälkimainingeissa. Laitteen kohtalosta on liikkeellä ristiriitaista tietoa, mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä se päätyi romutettavaksi. Aurinkonaama on ulkokoristeena lähellä Mustekalan nykyistä sijaintipaikkaa. Suomen Tivolissa on ollut Sartorin Twister, joka oli nimetty Trombiksi.